Взаємодія органів державної влади та місцевого самоврядування із громадським суспільством, ефективний зворотній зв’язок та участь громадян у процесах державного та місцевого управління здійснюються переважно через таку форму, як офіційні звернення. Саме це питання було розглянуто та обговорено у ході чергової селекторної наради Одеської облдержадміністрації, яку з головами районних державних адміністрацій, районних рад і територіальних громад, в режимі онлайн, провів голова ОДА Сергій Гриневецький.
«Відповідно до вимог чинного законодавства щодо звернень громадян Одеською обласною державною адміністрацією вжито низку організаційних заходів для удосконалення роботи у зазначеному напрямку. Облік заяв, скарг та пропозицій громадян здійснювався відповідно до чинних нормативних вимог стосовно діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування. Впродовж 2021-го року обласною державною адміністрацією опрацьовано 3598 заяв, скарг та пропозиції від 38164-х заявників (578 звернень були колективними), з яких 2575 отримано поштою (у тому числі 319 – електронною поштою), а 1023 отримано в ході особистого прийому громадян. За територіальною ознакою, переважна більшість заяв, скарг та пропозицій, загальною кількістю 3138, надійшло до Одеської ОДА від мешканців регіону, 460 звернень (12,77%) – з інших областей України. За кількістю звернень, що надійшли від мешканців Одеської області протягом 2021-го року, ситуація характеризується таким чином: місто Одеса – 1574 (43,75%), Одеський район – 515 (14,31%), Білгород-Дністровський район – 282 (7,84%), Подільський район – 201 (5,59%), Ізмаїльський район – 188 (5,23%), Болградський район – 164 (4,56%), Роздільнянський район – 131 (3,64%), Березівський район – 83 (2,31%)», – визначила загальну статистику за минулий рік начальник відділу роботи із зверненнями громадян апарату ОДА Інна Попазова.
Варто звернути увагу на статистичну структуру звернень громадян до Одеської ОДА у 2021-му році за тематикою питань, що були порушені. Перші позиції займають питання соціального захисту (919) та комунального господарства (468); група питань «середньої значущості» – аграрна політика і земельні відносини (210), охорони здоров’я (198), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізація прав і свобод громадян (146), житлова політика (122); найменше зацікавленості було виявлено до питань освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності (93), транспорту й зв’язку (86), праці та заробітної плати (58). Втім, майже п’ята частина питань (704) за тематикою належить до інших категорій, ніж було зазначено вище. За результатами опрацювання звернень громадян Одеською ОДА протягом 2021 року, зокрема, по 136-ти прийнято позитивні рішення, по 14-ти надано відмову у задоволенні, по 2164-х надано відповідне роз’яснення, 91 перебуває у стадії розгляду, 1193 опрацьовано відповідно до процесуальних вимог Закону України «Про звернення громадян».
Окремо Інна Попазова надала результати комплексного порівняльного аналізу статистичних відомостей 2021-го року відносно попереднього 2020-го року. До показників з тенденцією на збільшення належать: кількість звернень громадян на особистий прийом (на 10,7%), колективних звернень (на 3,0%) та звернень з питань комунального господарства (на 14,1%). До показників з тенденцією на зменшення належать: загальна кількість заявників (на 27,1%) та звернень (на 9,7%), а також загальна кількість звернень громадян, направлених на розгляд до Одеської ОДА вищими органами влади – Верховною Радою України, Офісом Президента України та Кабінетом Міністрів України (на 22,4%).
Незмінним у роботі Одеської облдержадміністрації із зверненнями громадян залишається функціонування «телефону довіри» (048)718-92-71 (у робочі дні з 10:00 до 12:00), «гарячої телефонної лінії» (048)718-92-84 (щовівторка з 10:00 до 12:00), електронної пошти (obr_citizen@odessa.gov.ua) та офіційного сайту ОДА (https://oda.odessa.gov.ua/oda/contact-oda/pryjom-gromadyan/).
«На офіційному веб-сайті Одеської облдержадміністрації висвітлюється інформація про заходи щодо забезпечення виконання вимог чинного законодавства, при цьому громадяни мають можливість офіційно звернутись до ОДА через веб-сайт за допомогою спеціальної форми зворотного зв’язку. Для попередження та оперативного реагування на проблеми, що найбільше турбують мешканців області, ми постійно здійснюємо моніторинг надходжень і стану розгляду звернень, що за відповідним дорученням розглядаються структурними підрозділами облдержадміністрації, територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади, райдержадміністраціями та міськими радами міст обласного значення. Окрему увагу приділяється зверненням громадян пільгових категорій населення – жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня»; особам з інвалідністю; героям України; ветеранам війни та праці; учасникам війни та бойових дій; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; багатодітним сім’ям, одиноким матерям», – наголосила начальник відділу роботи із зверненнями громадян апарату ОДА Інна Попазова.